• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Çédille. Revista de Estudios Franceses
  • Çédille. Vol. 05 (2009)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Çédille. Revista de Estudios Franceses
  • Çédille. Vol. 05 (2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Les Caves du Vatican, ou la sotie de l’acte gratuit

Thumbnail
View/Open
cedille_5_13.pdf (171.2Kb)
Author
Meseguer Paños, Elena
Publisher
UCOPress
Date
2009
Subject
Gide, André, 1869-1951
Sotie
Acto gratuito
Libertad
Intertextualidad
Free act
Freedom
Intertextuality
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Durante su estancia en África del Norte, André Gide cae gravemente enfermo. Una vez curado, es consciente de que la experiencia existencial que acaba de vivir lo ha liberado de todo determinismo. Probablemente debamos el origen de las soties a este aprendizaje. El término sotie es una adaptación gidiana del término sottie, que designa un género dramático medieval, interpretado por actores con trajes de bufón, que criticaban los vicios de su sociedad. Así pues, las soties son obras tanto clásicas como modernas, pues recuperan un género antiguo y se abren a técnicas nuevas. No obstante, lo que hace de Les Caves du Vatican una obra esencialmente moderna, es el replanteamiento de la razón que opera Gide en ella. Examinando la presencia en la obra de ideas de su época así como de la filosofía anterior, es como mejor podremos ilustrarlo.
 
During his time in North Africa, André Gide fell gravely ill. It was this very illness, this existential experience that would liberate him from determinism. We probably owe the origin of the soties to this experience. The term sotie is a gidean adaptation of the term sottie, which in the Middle Ages denoted a dramatical genre where the actors dressed as jesters criticised the vices of their society. In this sense, the soties are classic and modern works at the same time, because they bring back an old genre but are open to new techniques. Nevertheless, what makes Les Caves du Vatican an essentially modern work is in the new approach that Gide makes to logical reason, which is best illustrated when investigating the work of ideas and previous philosophies.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17346
Fuente
Çédille 5, 251-264 (2009)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ced
Collections
  • Çédille. Vol. 05 (2009)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital