• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis integral de la gestión de la convivencia escolar. Una propuesta de evaluación

Comprehensive analysis of the management of school coexistence. A proposal evaluation

Thumbnail
View/Open
ij21ce_2_2.pdf (878.8Kb)
Author
Conde Vélez, Sara
Azaustre Lorenzo, Carmen
Delgado García, Manuel
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2015
Subject
Gestión de la convivencia
Convivencia escolar
Desarrollo organizativo
Propuesta de evaluación
Modelo EFQM
Management of community life at school
Community life at school
Organizational development
Proposal evaluation
Model EFQM
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Ante la certeza del carácter integral que caracteriza el abordaje de la convivencia en centros educativos, y la ausencia de estudios que realicen un tratamiento complejo, este estudio se propone analizar la estructura global de la gestión de la convivencia en centros de educación secundaria. Para ello, toma como marco de referencia el modelo de la European Foundation Quality Management (EFQM en adelante) para la evaluación de la Calidad. La muestra es intencional y la configura un total de 46 centros educativos de Andalucía que pertenecen a la red “Escuela: Espacio de Paz”, y con una experiencia en la misma superior a los ocho años. Se utiliza el cuestionario validado a través de una revisión teórica, de los componentes del modelo EFQM y del juicio de expertos, que se aplica a 46 coordinadores y 46 familiares integrantes de las comisiones de convivencia escolar. Para el análisis se realiza una reducción de variables a través del análisis factorial, que concluye con un análisis de ecuaciones estructurales que permite observar las relaciones de influencia entre factores. Los resultados del estudio, con el ánimo de estimular la aplicación de otros modelos alternativos o complementarios, confirman la validez del modelo EFQM para el análisis integral la convivencia escolar, si bien, se insiste en la necesidad de replicar el estudio en otros contextos y de fortalecer la validez teórica del modelo.
 
Faced with the certainty of completeness that characterizes the approach of coexistence in schools, and the lack of studies undertaken a complex treatment, this study aims to analyze the overall structure of the management of coexistence in secondary education. To do this, it takes as a reference the model of the European Foundation for Quality Management (EFQM on) for the evaluation of quality. The sample is intentional and set a total of 46 schools in Andalusia that belong to the "School: Space for Peace" network, and with an experience in the same over eight years. The questionnaire validated by a theoretical review of the components of the EFQM model and expert opinion that 46 coordinators and 46 family members of school life commissions apply is used. For analysis variables reduction is done through factor analysis, which concludes with an analysis of structural equations that allows us to observe the relationships between factors of influence. The results of the study, with the aim of stimulating the use of alternative or complementary models, confirm the validity of the EFQM model for the comprehensive analysis of school life, although it stresses the need to replicate the study in other contexts and strengthen the theoretical validity of the model.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17488
Fuente
International Journal for 21st Century Education 2(1), 39-59 (2015)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/index
Collections
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital