PLE & PLN for language learning and teaching: a case study
View/ Open
Author
Cinganotto, Letizia
Cuccurullo, Daniela
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPressDate
2016Subject
PLEPLN
Teacher training
Language learning
Formación de profesorado
Aprendizaje de idiomas
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Recent developments in learning technologies are creating a significant shift in the educational
experience. The paper aims at exploring the potential of PLEs (Personal Learning Environments) and
PLNs (Personal Learning Networks) through the description of a case study relating to an online training
initiative: an innovative answer to the “lifelong competency” management approach to language teaching.
The case study refers to an online international initiative promoted in 2012 addressed to teachers, trainers
and educators from all over the world, passionate about language learning with the use of technologies.
The authors of this contribution planned and moderated a five-week training session within “EVO 2012”
(Electronic Village Online), offering a free opportunity to discuss and share ideas, practices, experience
through a Moodle platform, in synchronous meetings with international experts and asynchronous working
tools. The main aim was to promote greater awareness of this topic, guiding teachers and trainers to the
effective exploitation of the potential of PLE and PLN in EFL (English as a Foreign Language) classes. Los recientes desarrollos de las tecnologías de aprendizaje están facilitando un cambio significativo en
la experiencia formativa. El objetivo de este trabajo es explorar el potencial de los PLE (Personal Learning
Environments) y de los PLN (Personal Learning Networks) a través de la descripción de un caso de
estudio sobre una iniciativa de formación online: una respuesta innovadora a la gestión integrada de la
"formación permanente" para la enseñanza de idiomas. El caso de estudio se refiere a una iniciativa
online desarrollada a nivel internacional en 2012 y dirigida a profesores, formadores y educadores de todo
el mundo, apasionados del aprendizaje de idiomas, utilizando tecnologías. Los autores planearon y
moderaron una prueba de cinco semanas durante el "EVO 2012" (Electronic Village Online), ofreciendo
una oportunidad libre para discutir y compartir ideas, prácticas y experiencias gracias a encuentros
sincronizados en la plataforma Moodle, a través de videoconferencias con expertos internacionales y
herramientas de trabajo asíncronos. El objetivo principal fue promover la conciencia de este tema,
acompañando a profesorado y formadores en la explotación de las potencialidades de los PLE y de los
PLN en clases de inglés para fines específicos (EFL en sus siglas en inglés).