Everybody wants to be my enemy: música popular y transmedialidad en Arcane
Everybody wants to be my enemy: popular music and transmediality in Arcane

View/ Open
Author
Febrer Coll, Eulalia
Publisher
UCOPressDate
2023Subject
ArcaneImagine Dragons
Videojuego
League of Legends
Transmedia
Fandom
Video game
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
La popularización de Arcane, lanzada en 2021 en Netflix, ha ido de la mano del éxito de billlboards Enemy, de Imagine Dragons. La banda sonora de la serie se fundamenta sobre diversas propuestas musicales precedentes producidas por Riot Games, cuyo interés en expandir el mercado e-deportivo a través de estrategias transmedia se ha visto traducido en el creciente peso de sus productos no jugables. La serie propone el enfrentamiento de los integrantes de dos ciudades opuestas socioeconómicamente, lo que, junto a la relación entre sus protagonistas y las músicas seleccionadas para su ilustración, la acercan a la experiencia cotidiana del público. El análisis propuesto y la recopilación de la experiencia de los participantes en el fenómeno transmedia, nos muestran cómo la estrategia seguida por la desarrolladora ha impactado de forma efectiva sobre el consumo tanto del videojuego como de la música de los artistas participantes en su banda sonora original. The popularization of Arcane, released in 2021 on Netflix, has gone hand in hand with the billboard success by Imagine Dragons, Enemy. The series' soundtrack is rooted in previous musical commodities produced by Riot Games, whose growing interest in expanding the e-sports market through transmedia strategies has been reflected in the increasing weight of its non-playable products. The series proposes a confrontation between the members of two socioeconomically contrasting cities, which, along with the relationship between its protagonists and the selected music for its illustration, brings the imagined reality of the show closer to the daily experience of its audience. The suggested analysis and the collection of the participants' experiences in the transmedia phenomenon shows how the strategy followed by the developer has effectively impacted the consumption of both the video game and the music of the artists involved in the confection of its Original SoundTrack.