• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 12, n. 01 (2023)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 12, n. 01 (2023)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Menores influencers y la importancia de una alfabetización mediática crítica

Kidsinfluencers and the importance of critical media literacy

Thumbnail
View/Open
veronica,+articulo+7.pdf (587.4Kb)
Author
Digón Regueiro, Patricia
Rodríguez Guimerans, Ana
Castro Rodríguez, María Montserrat
Publisher
UCOPress
Date
2023
Subject
Menores influencers
Alfabetización mediática crítica
Modelo de análisis
Kidfluencers
Critical media literacy
Model of analysis
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Los canales de menores Youtubershan proliferado en los últimos años, siendo unos productos audiovisuales muy populares con un apabullante número de seguidores, la gran mayoría también menores. Estos canales forman parte de la cultura infantil y juegan un papel relevante en el día a día de muchas niñas y niños. Así quedó reflejado en una de las fases del proyecto Infanci@ Digit@l (RTI 2018-093397-B-100), con menciones al interés que suscitaban, entre el público Infantil, canales como Las Ratitas. Estos resultados motivaron el estudio quese presenta con una doble finalidad: la creación de un modelo de análisis, basado en estudios realizados sobre el fenómeno de los menores influencers y en las dimensiones e indicadores de la competencia mediática; y el análisis de una muestra de vídeos enel canal de Las Ratitas a partir de una metodología de análisis de contenido deductiva y cualitativa. Entre los resultados se puede destacar el papel de estas niñas influencers como patrocinadores de marcas; el personaje de ficción sobreactuado que representan, a la vez que persiguen la naturalidad, cercanía e intimidad; y la transmisión contradictoria de valores y contravalores que muestran un mundo feliz acorde con un capitalismo depredador e injusto.
 
Children's Youtubers channels have increased in recent years, they are among the most popular audiovisual products with an overwhelming number of followers, most of them also children. These channels are part of the childhood culture,and they play a relevant role in children’s daily lifes. This was reflected in one of the phases of the Infanci@ Digit@lproject (RTI 2018-093397-B-100), with mentions of the interest aroused among children, channels such as Las Ratitas. These results motivated the study that is presented with a double purpose: the creation of an analysis model, based on studies carried out on the phenomenon of kidsinfluencers and on the dimensions and indicators of media literacy competences; and the analysis of a sample of videos in Las Ratitas’ channel, following a deductive and qualitative content analysis methodology. Among the results of these analyses, we can highlight the role of these kidsfluencers as celebrity endorsers of brands; the over-acted fictional character they represent, pretending naturalness, closeness,and intimacy; and the contradictory transmission of values and counter-values that show a happy world in accordance with a depredatory and unjust capitalism.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/28353
Fuente
Edmetic, Vol. 12 Núm. 1 (2023)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • Edmetic. Vol. 12, n. 01 (2023)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital